Hjem / Nyheter / Agera RS knuste Bugattis ferske rekord

Agera RS knuste Bugattis ferske rekord

Da Bugatti Chiron klarte 0-400-0 på 42 sekunder gikk nyheten verden rundt. En som fikk den med seg var en fersk amerikansk eier av Koenigsegg Agera RS. Og bare uker senere var rekorden knust.

Men selv om den banket Chiron og slo rekorden, blir det mest sannsynlig ikke en ny Guinness rekord. Tror vi iallfall. Forvirret? La oss forklare.


Guinness rekordbok har noen regler som må følges, som at bilen skal være gatelovlig og uten spesialmodifikasjoner, være produsert i flere enn 25 eksemplarer og må være dokumentert av noen eksperter. Agera RS skal lages i eksakt 25 eksemplarer, mot Chirons 500.

Bugatti tok rekorden det med industritape(!) på bilen (det er ny og skal leveres en kunde i USA), og vi finner ingen opplysninger om at det var noen eksterne eksperter som overvar det hele. Koenigsegg sier at de ikke hadde tid til å fjerne tapen!

Men til Koenigseggs forsvar skal det sies at de har to datalogger som beviser at dette faktisk skjedde. Så vi får se hva Guinness sier.

Uansett er det nå svenskene som har tungvektstittelen. For det er ingen som tviler på rekordtiden.

Det var den nye eieren som ville vite hvordan bilen presterte fra 0-400-0 i forhold til konkurrentene (ja, les Bugatti), og dermed planla Koenigsegg en test i full fart. Den skulle gjøres mellom 30. september og 2. oktober på testområdet i Papenburg i Tyskland.

Men været spilte de et puss, og de måtte tenke alternativt. De fant en nedlagt militær flystripe i Vandel som nå huser Skandinavias største solcellefarm, og værprognosene for Sør-Skandinavia var gode. Dermed var det bare å laste bilen på hengeren og kjøre fire timer til Danmark.

Problemet var bare at stripa var 2.800 meter lang, og akkurat på grensen av det de trengte. Det positive var at det var gress på enden…

Bilen hadde aldri vært over 300 km/t, og det eneste Koenigsegg justerte var programvaren til bakvingen slik at motstanden ikke ble for stor i høy hastighet. Og det var det. Beskyttelsestapen satt som sagt til og med på.

Med testfører Niklas Lilja bak rattet var det bare å sette i gang.

Ufattelig nok måtte traction kontrollen slå inn både ved å skifte fra første til andre gir, fra andre til tredje gir, og fra tredje til fjerde gir. Siste gang den slo inn var ved 183 km/t. Uten traction kontrollen ville den altså fått hjulspinn i 183 km/t. Vilt. Spinnvilt.

0-400 km/t tok 26,88 sekunder over en distanse på 1.958 meter. Ettersom bilen da forflyttet seg 100 meter i sekundet rakk ikke Lilja å trampe inn bremsen før ytterligere 94 meter og da med en fart på 403 km/t.

Bremsene av karbonkeramikk slo da inn for fullt. Stoppen fra 400 km/t tok 9,56 sekunder og ytterligere 483 meter. De berget dermed bilen. Puh!

Til sammen tok hele greia, altså 0-403-0, 37,28 sekunder. Fjerner vi tiden over 400 km/t ender vi opp med 36,44 sekunder. Det er over fem sekunder raskere enn Chirons ferske rekord på 41,96 sekunder.

‒ Det gjør meg så stolt, glad og begeistret å se hva vi har fått til som et team med Agera RS. Et resultat som dette skjer ikke over natta. Det tok kanskje bare noen timer med kjøring, men vi kan ikke overse jobben som er lagt ned for å skape denne bilen i utgangspunktet, sier den administrerende direktøren Christian von Koenigsegg.

Agera RS er altså en råtass helt utenom det vanlig. Motoren har for eksempel 1.360 hestekrefter og et dreiemoment på 1.371 Nm, og bilen kommer med et avtagbart veltebur. Bare sånn for sikkerhets skyld om du tenker på å teste toppfarten. Buret kan settes inn og tas ut på noen sekunder.

Så hvor ekstrem er den? Se videoen øverst og få svaret. Den er villere enn den ville Chiron. Og det sier vel det meste.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Skoda Kodiaq GT skal etter planen kun lanseres i Kina. (Alle foto: Skoda)

Blir vi snytt for Skodas nye coupé-SUV?

Del på Facebook Del på TwitterFor tre år siden var idéen til Skoda å lage …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *