Hjem / Nyheter / Kina vil forby bensin- og dieselbiler
Mange internasjonale bilprodusenter er også i Kina, blant annet Daimler. (Foto: Daimler)
Mange internasjonale bilprodusenter er også i Kina, blant annet Daimler. (Foto: Daimler)

Kina vil forby bensin- og dieselbiler

Det selges langt flere biler i Kina enn i USA, noe som har store konsekvenser for miljøet. Og det har kineserne innsett.

I 2010 eide 58 per 1.000 personer biler i Kina. I USA, bilens fødested, var det tilsvarende tallet 804. I Vest-Europa lå tallet rundt 600, ifølge en studie.

Det samme året gikk slaget av antall biler i Kina forbi salget i USA, og Kina er dermed det landet hvor det selges flest biler. Og tenker vi på 58 av 1.000 så skjønner vi hvilket potensiale det ligger i verdens mest befolkede land.

Om Kina kommer opp på det europeiske og amerikanske nivået vil det også bety over en milliard biler, og dermed fire ganger mer enn USA.

Og det vil føre til store utfordringer.

For Kina slipper allerede ut mest CO2 i verden, og slurper i seg mer olje i et større tempo enn alle de andre (verdens nest største oljeimportør).

Det slår ut på luftkvaliteten, spesielt i megabyene. Kina har 16 storområder med mer enn 10 millioner innbyggere, og bare i Guangzhou er det nærmere ni ganger flere innbyggere enn i hele Norge. Hvordan morgenrushet er der tør vi ikke å forestille oss (mer nederst i saken).

Myndighetene innser at dette ikke går så mye lenger, og må gjøre trafikktiltak for å bremse forurensningen.

Og da er det selvsagt en logisk ting å gjøre, nemlig å satse på nullutslippsbiler.

Under et forum i Tianjin (aldri hørt om den byen? Vel, det bor 16 millioner der…) sa viseminister Xin Guobin for industri og informasjonsteknologi at et forbud kommer «i nær framtid», uten å spesifisere tidspunkt.

Storbritannia og Frankrike har allerede sagt at de vil forby diesel- og bensinbiler fra 2040, mens Tyskland fortsatt ikke har bestemt seg for hva de vil gjøre.

‒ Disse tiltakene vil fremme endringer for klimaet, og gi et moment til bilindustrien i Kina, sa ministeren i et utsagn på TV-kanalen CCTV, ifølge Guardian.

Det ble solgt mer en halv million biler i Kina i 2016, og de er absolutt ikke noen lettvektere når det kommer til elbiler heller.

Faktisk ble 40 prosent av alle elbilene i fjor solgt i Kina, som da også passerte grensen på 500.000 elbiler. Det er drøye 600.000 elbiler i Kina nå. Norge, landet med prosentmessig flest elbiler, har som kjent passert 100.000.

Les også: Norge med klart størst elbil-andel

Men elbiler utgjør kun en liten del av det totale bilsalget i Kina, og har et stort uforløst potensial.

Det er åpenbart dette de kinesiske myndighetene vil utnytte.

‒ Produsenter må strebe etter å forbedre nivået på energisparing for tradisjonelle biler, og gå hardt til verks for å utvikle nye energibiler i henhold til de nye evalueringskravene, sa Guobin.

Kina er i ferd med å ta et solid grep på bilindustrien, og produserte bare i fjor 28 millioner biler. Blant de større finner vi Geely, som eier Volvos bilavdeling.

Geely kommer med et helt nytt merke, Lynk, som kun skal produsere elbiler. Og den satsingen høster også Volvo frukter av.

For Volvo kaster seg også på den elektriske bølgen, og kommer med elbiler i 2019. Disse er ment for både det kinesiske markedet og det internasjonale.

Og timingen kan vise seg å bli gull verd. Bokstavelig talt.

Til slutt. Vi lurte jo tidligere på hvordan egentlig trafikken flyter i de store kinesiske byene.

Vel, sjekk ut denne videoen. Den er tatt når bilister er på tur til Beijing etter en helligdag. Og vi lover, vi skal ikke klage mer på de norske køene!

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Petter Solberg gjør et overraskende comeback i rally-VM. (Alle foto: Volkswagen)

Petter med sensasjonelt rally-comeback

Det kladder litt for Petter Solberg i rallycross-VM, så da passer kanskje bra med et …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *