Hjem / Nyheter / 40 år gammel M-legende vant filmpris
Det er 40 år siden denne legenden kom, BMW M1. (Alle foto: BMW)
Det er 40 år siden denne legenden kom, BMW M1. (Alle foto: BMW)

40 år gammel M-legende vant filmpris

For 40 år siden kom det en bil som hadde så lekre linjer at selv den verdenskjente kunstneren Andy Warhol kastet seg over den. Nå har den igjen vunnet en pris. Se video.

Andy Warhol er kanskje tidenes største popkunster, og under en auksjon på Sotheby’s i 2013 gikk et av verkene hans for over 100 millioner dollar. Stjernene på 1960- og 1970-tallet valfartet da også til studioet hans for å bli udødeliggjort, noe Warhol mer enn gjerne gjorde gjennom sin særegne stil.


De meste kjente verkene er av Marilyn Monroe, denne forføriske stjernen som selv ikke den amerikanske presidenten John F. Kennedy klarte å motstå.

Warholm selv gjenkjente selvsagt en skjønnhet når han kom over en, og det gjorde han i 1979. Da kjørte BMW en serie hvor kunstnere skulle dekorere den imponerende M1 som kom året før. Warhol sjekket ut linjene, og takket raskt ja. Bilen ble, selvsagt, også et imponerende kunstverk.

‒ Jeg prøvde å portrettere fart. Når er bil kjører veldig fort blir linjene og fargene uskarpe, sa den fargeglade Warhol om kunstverket sitt.

Her er han i gang med malingen av den unike bilen:

Og slik ble sluttresultatet:

Men vi må skru tiden enda mer tilbake for å finne historien til M1.

BMW satset som nå også på 1960-tallet på motorsport, og de grunnet åpenbart over hvordan de skulle ta denne satsingen til det neste nivået. Svaret var å opprette en egen motorsport-avdeling, som for enkelhets skyld ble forkortet M.

Så i 1972 ble BMW Motorsport GmbH grunnlagt, og suksessen lot ikke vente på seg.

Årene gikk, og M kjørte på med nye idéer slik at de kunne oppnå enda mer suksess på racerbanen. Det innebar også en avtale med Lamborghini. De skulle bygge sportsbiler for tyskerne, og her slo tilfeldighetene inn for fullt.

De to begynte nemlig å krangle, og BMW fikk til slutt nok og bestemte seg for å produsere bilen selv. Og det var faktisk startskuddet på M-bilene vi kjenner i dag.

For bilen de hadde under utviklingen skulle inn i en helt ny serie kalt ProCar, og reglementet sa at slike biler også måtte serieprodusere for å bli godtatt.

Resultatet ble avduket ganske så eksakt på dagen 40 år siden. For under Paris Motor Show (som foregår akkurat nå) avduket M-avdelingen sin første modell, tøffingen M1 (kodenavn E26).

Den hadde en midtplassert rekkesekser på 3,5 liter, og gateversjonen fikk 277 hestekrefter og en toppfart på 260 km/t. Solide saker på den tiden.

Designet var inspirert av BMW Turbo, som ble laget som et futurisk konsept til OL i München i 1972.

BMW skal ikke beskyldes for å ha masseprodusert modellen, for de rakk kun å sette samme 445 slike før det ble satt sluttstrek i 1981. Dette er altså en av de mest sjeldne modellene som BMW har laget, og får du tak i en av de er det bare å holde godt fast i den.

Allerede i 1979 begynte M å utvikle en med en ny modell, M535i. Den kom i 1980, og i løpet av det årtiet kom de med ytterligere fem modeller ‒ inkludert M5 (1984) og M3 (1986).

I dag finnes det sju rene M-modeller, M2, M3, M4, M5, M6, X5 M og X6 M.

De har også annonsert at de kommer med både X3 M og X4 M, og slik ser de ut med kamuflasjedesign:

I tillegg lager BMW også andre modeller som har M i navnet, men disse må ikke forveksles med de rene M-bilene. Dette er biler som også motorsport-avdelingen har flikket på, men dette er kun pakkeoppgraderinger av originalmodellene. Forskjellen er at de som er oppgradert med sportspakker har flere tall i navnet, mens de ekte enkelt og greit kun heter M.

Så mens en BMW M3 er en original M-bil, er BMW M340i en oppgradert variant av en 340i og kan dermed ikke kalles for en ekte M-modell.

Men vi rykker tilbake til start, og der finner vi altså M1. Det er altså 40 år siden den kom, og en slik begivenhet må selvsagt markeres.

BMW har gjort dette på en meget kul måte, og blandet platespiller, Polaroid-kamera, kassettspiller, disko og sterke farger med en M1 i en miks som hyller 1970-tallet på en morsom måte.

Kortfilmen var faktisk så imponerende at den hanket inn en «sølv-delfin» under en prisutdeling for media og TV i selveste Cannes. Kortfilmen heter enkelt og greit «40 år med M1», og her er den:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *