Hjem / Nyheter / 28 færre dødsulykker
Norske veier blir stadig tryggere, men hver alvorlige ulykke får store konsekvenser for mange. (Illustrasjonsfoto)
Norske veier blir stadig tryggere, men hver alvorlige ulykke får store konsekvenser for mange. (Illustrasjonsfoto)

28 færre dødsulykker

I 2017 omkom 107 personer på norske veier, noe som er det laveste tallet på 70 år.

Året endte dog negativt med en oppgang målt mot året før. I desember mistet 13 personer livet i trafikken, mot åtte i 2016.

– Selv om tendensen er at det er stadig tryggere på veiene, er dette langt mer enn tall og statistikk. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, venner, kolleger og lokalsamfunn, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Til sammen mistet 106 personer livet i den norske trafikken i fjor, noe som er det laveste tallet siden 1947 og 29 færre enn 2016.

Hordaland var det fylket med flest dødsulykker (12), etterfulgt av Akershus (11), Rogaland (9), Oppland (8) og Nordland (8).

På motsatt ende opplevde Aust-Agder og Finnmark opplevde to dødsulykker i 2017.

Vegvesenets foreløpige tall viser at 76 menn og 31 kvinner omkom i trafikken i 2017.

– Årsakene til dødsulykkene er flere og sammensatte. Men et markant trekk i 2017 er en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker, sier Gustavsen.

Også antall hardt skadde går ned, og endte på rundt 620 hardt skadde.

– Fortsatt blir flere hundre mennesker drept eller skadd for livet i veitrafikken. Videre nedgang kommer ikke av seg sjøl. Vi skal gjøre vårt for at det skal bli færre som skal oppleve å miste noen eller bli alvorlig skadd i trafikken, sier Gustavsen.

Dette er Trygg Trafikk enig i.

‒ Selv om bilene stadig blir sikrere og veiene bedre, møter vi nye utfordringer. Vi får flere trafikanter med høy ulykkesrisiko. Det vil bli flere myke trafikanter, flere eldre på veiene både som sjåfører og fotgjengere og flere trafikanter fra andre trafikkulturer, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.

Norge er et av de sikreste landene i verden med færrest drepte i trafikken per innbygger og lavest dødsrisiko.

– Vi har satt oss høye mål. Skal vi nå disse, kan vi ikke hvile på laurbærene. Det holder rett og slett ikke å bare fortsette i samme spor. Vi må jobbe enda mer målretta, systematisk og helhetlig. Samtidig er vi helt avhengig av å tilegne oss og ta i bruk ny kunnskap underveis, sier vegdirektøren.

Over halvparten av de omkomne var menn over 45 år, mens 13 unge mellom 16- og 24 år omkom på de norske veiene i 2017. Dette er nærmere en halvering sammenliknet med 2016 (24).

– Unge bilførere har tidligere vært forbundet med risikoatferd i trafikken. Det er mye som tyder på at dette er i endring og at færre unge kjører for fort, i rus og uten belte. Unge tar rett og slett smartere valg i trafikken enn før. I tillegg har trafikkopplæringen blitt betydelig bedre de siste ti årene og er i dag trolig den beste i verden, sier Johansen hos Trygg Trafikk.

11 fotgjengere og ni syklister var blant de omkomne i 2017.

Antall omkomne i trafikken de siste årene:

2017 107
2016 135
2015 117
2014 147
2013 187

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Norske bruer gjennomgår både sjekk og vedlikehold. Blant annet jobber Vegvesenet nå med en bru fra i 1967 i Lier. (Foto: Kjell Wold, Vegvesenet)

I år sjekkes 17.000 norske bruer

Etter den forferdelige brokollapsen i Italia har det blitt stilt spørsmål om noe lignende kunne …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *