Hjem / Ikoner og legender / 25 år siden den første «ekte» AMG
Denne modellen startet AMG-eventyret ‒ C 36 AMG i 1993. (Alle foto: Mercedes)
Denne modellen startet AMG-eventyret ‒ C 36 AMG i 1993. (Alle foto: Mercedes)

25 år siden den første «ekte» AMG

For nøyaktig 25 år siden presenterte Mercedes-Benz modellen C 36 AMG, den aller første offisielle AMG-modellen.

Nå strekker AMG-historien seg ganske så mye lenger tilbake enn 1993. Faktisk helt tilbake til 1967.


Da bestemte de tidligere Mercedes-ingeniørene Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher seg for å opprette et selskap som skulle trimme motorer for racerbiler, og navnet satte de sammen av første bokstav av etternavnene samt byen Großaspach (Aspach) som Aufrecht var fra. Det ble altså til AMG.

Fritiden brukte de to på å modifisere vanlige gatebiler fra Mercedes, noe de også hadde stor suksess med.

Mercedes var også interessert i motorsport, og de to selskapene samarbeidet stadig tettere via touring car-serien. Samarbeidet mellom Mercedes og AMG spesielt i DTM-serien var en stor suksess, og i 1990 bestemte de seg for å ta det et hakk videre.  

Sammen skulle de utvikle AMG-modeller av serieproduserte biler, og dette var altså starten på det som nå har blitt en stor suksess.

Den aller første bilen var en C 36 AMG, raskt etterfulgt av spesielle varianter av E-klasse sedan (W 124) og SL (R 129). De to fikk en 6,0-liters V8-motor på 381 hestekrefter og ble kalt henholdsvis E 60 AMG og SL 60 AMG.

C 36 AMG var basert på Mercedes-Benz C 280, og vi kan lese ut av modellnavnet at den originale motoren var en 2,8 liter. Denne 6-sylindret motoren ble byttet ut med en på 3,2 liter (fra 320-serien), som deretter ble økt til 3.606 kubikkcentimeter. Derav C 36 AMG.

De gjorde en rekke forbedringer på motoren, noe som resulterte at antall hestekrefter økte med 87 fra den originale 2,8-literen. C 36 AMG ytet maksimalt 280 hestekrefter ved 5.750 r/min, og dreiemomentet var på 385 Nm når turtallet var mellom 4.000 og 4.750.

De hentet deretter forskjellige deler fra andre modeller, og bremsene foran var blant annet fra en Mercedes-Benz SL 600 (R 129) og bremsene bak fra E 420 (124), og den fikk sportsunderstell og en 4-trinns automatkasse.

Bilen var rett og slett imponerende, og tok da også verden med storm da den ble vist fram under International Motor Show i Frankfurt 9. september 1993 ‒ ganske så eksakt 25 år siden.

Modeller som C 36 AMG, E 60 AMG og SL 60 AMG gjorde sitt til at Daimler, Mercedes-eierne, stadig ble mer nysgjerrig på AMG, og kjøpte seg inn i selskapet i 1999.

I 2005 sikret Daimler seg full kontroll, og siden den gang har Mercedes-AMG GmbH vært heleid av Daimler AG.

Hvor stor suksess dette har vært kan vi bare se på dagens utvalg. Det finnes faktisk mer enn 50 AMG-modeller, og siden 2009 har de også bygget egne modeller ‒ som SLS AMG og Mercedes-AMG GT.

Den kraftfulle C’en signert AMG fra modellserien 202 i 1993 var altså starten på dette eventyret, og dette sterke flaggskipet ble en umiddelbar suksess. C 36 AMG ble den første storselgeren fra AMG, og innen mars 1997 var det levert 5.000 slike.

Høsten det samme året rundet Mercedes-AMG 5.200 slike biler, men da var det også slutt.

C 36 AMG måtte vike for den nye C 43 AMG, en modell som var den aller første i C-klassen med V8.

Da hadde modellen allerede sørget for at Mercedes-AMG er offisiell sikkerhetsbil i formel 1, noe som skjedde for første gang i 1996. Den tradisjonen lever fortsatt.

De siste AMG-modellene som er blitt presentert er Mercedes-AMG C 63 og C 63 S, og i likhet med den første C 43 AMG sitter det fortsatt en V8 i disse.

I dag er det tre forskjellige AMG-versjoner i C-klassen, som på sin side består av fire versjoner ‒ sedan, stasjonsvogn, coupé og kabriolet.

Så bare i C-klasse er det 12 forskjellige AMG-varianter, og det hadde neppe Aufrecht og Melcher sett for seg da de mekket på motorer i 1967.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Dette er Porsche 911 nummer én million. Men den skulle egentlig hete 901.

Nullet som ble eneren

Denne historien er litt spesiell. Den starter faktisk 63 år før sin egen begynnelse. Og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *