Hjem / Nyheter / 136 tiltak for å bedre veisikkerheten
Myndighetene jobber videre med å sikre veiene. (Illustrasjon: Unsplash)
Myndighetene jobber videre med å sikre veiene. (Illustrasjon: Unsplash)

136 tiltak for å bedre veisikkerheten

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har mottatt en plan med hele 136 tiltak som kan bedre trafikksikkerheten på norske veier.

Samferdselsministeren fikk overrakt nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2018-2021 i forrige uke, og totalt skal 136 konkrete tiltak redde liv i veitrafikken.

Annonse

‒ Norske veier er tryggest i verden, men vi skal bli enda bedre. Et godt og tett samarbeid mellom de sentrale aktørene innen trafikksikkerhetsarbeidet har vært grunnleggende for den gode utviklingen. Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet er det beste eksempelet på dette brede, profesjonelle og tverrsektorielle arbeidet med trafikksikkerhet som utføres i Norge, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Det er ikke noe nytt at det utarbeides en nasjonal tiltaksplan for veisikkerhet, noe myndighetene har jobbet med i mange år allerede. Det slår også ut på statistikken, som viste at 107 personer omkom i trafikken i fjor. Det er det laveste tallet i moderne tid.

Den nye tiltaksplanen er nummer fem i rekken av planer som strekker seg over fire år, og målet er å utarbeide tiltak innenfor områder som har stor betydning for trafikksikkerheten.

‒ Nullvisjonen ligger til grunn for regjeringens arbeid med trafikksikkerhet. Tiltaksplanen bygger på Nasjonal transportplan, og tiltakene skal sikre at vi har stø kurs mot nullvisjonen. Det handler om et bredt spekter av tiltak for å bidra til blant annet bedre veier, tryggere sjåfører, sikrere kjøretøy og mer bruk av teknologi, sier Solvik-Olsen.

Den nye tiltaksplanen er et samarbeid mellom flere aktører. Både Statens vegvesen, politiet, Trygg Trafikk, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, fylkeskommunene og syv storbykommuner (Oslo, Bærum, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø) har vært med på utarbeidelsen, i tillegg til flere statlige aktører og 21 interesseorganisasjoner.

I 2017 ble rundt 750 drept eller hardt skadd på norske veier. Målet er å redusere dette tallet til 350 innen 2030. Skal utviklingen samsvare med dette kan det ikke være flere enn 550 drepte eller hardt skadde i 2022. 

‒ Selv om utviklingen har vært svært positiv og Norge er verdensledende på trafikksikkerhet, må kampen mot trafikkdøden fortsette med uforminsket styrke. Det er satt tøffe mål for trafikksikkerhetsarbeidet. Dette er mer enn tall og statistikk – dette handler om mennesker, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Tiltakene er hentet fra 13 ulike innsatsområder i sentrale satsinger. Men i tillegg vil aktørene se etter nye effektive tiltak som kan bidra til ytterligere reduksjon.

‒ Utfordringer knyttet til fart og rus og hensynet til gående og syklende krever mer omfattende og nye tiltak enn det som allerede ligger i planen, sier vegdirektøren.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Toyota Camry returnerer endelig til Norge. 8. generasjon kommer også som hybrid. (Alle foto: Toyota)

Velkommen tilbake, Camry

Toyota Camry er snart tilbake i Europa og Norge, 14 år etter at modellen forsvant …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *