Hjem / Nyheter / 1 av 3 med alvorlige feil
Tunge kjøretøy kan volde mye skader, så de bør være i god stand. Som denne Volvoen på bildet. (Illustrasjonsfoto: Volvo)
Tunge kjøretøy kan volde mye skader, så de bør være i god stand. Som denne Volvoen på bildet. (Illustrasjonsfoto: Volvo)

1 av 3 med alvorlige feil

Det ruller en rekke trafikkfarlige tunge kjøretøy rundt på de norske veiene.

I forrige uke skrev vi om at over ti prosent av bilene som ble EU-godkjente hadde alvorlige feil og mangler. Nå kommer det en ny oversikt som viser at nesten hver tredje tunge kjøretøy også har alvorlige feil og mangler. Og det mest skremmende er at det ofte handler om dårlige bremser.

Det er Region Sør i Statens vegvesen som har samlet tallene fra 2017.

De undersøkte 8 444 tunge kjøretøy, og 48 prosent av disse fikk mangelapp. Det vil si at nesten på halvpartene av alle kjøretøyene fant de feil eller mangler.

Ille nok i seg selv, men det blir skikkelig skummelt når de legger til at 29 prosent av kjøretøyene hadde så alvorlige feil eller mangler at de fikk bruksforbud. De var altså så trafikkfarlige at de ikke fikk kjøre videre.

De gjennomfører også bremsekontroller, men ettersom dette er en større operasjon skjer det noe sjeldnere. Region Sør gjennomførte slike tester på 11 prosent av de kontrollerte, og av disse ble det funnet feil på 28 prosent av så alvorlig karakter at det resulterte i skriftlig mangelrapport. Nærmere tre av ti som de sjekket hadde altså for dårlige bremsesystemer.

Lastsikring ble også sjekket på 4 187 av kjøretøyene. Dette endte med skriftlig mangelrapport på 12 prosent. Altså mer enn hver tidende som de sjekket hadde ikke sikret lasten etter reglementet.

Et av satsingsområdene i 2017 var dekk og kjetting, og her sjekket de 7 431 kjøretøy. Og det var litt bedre resultater, og det endte med gebyr for 407 av dem (5,5 prosent).

Men det positive er kortvarig.

For 2 454 førere ble også kontrollert for kjøre- og hviletid, og også her slurves det i stort monn. 39 prosent, altså nærmere fire av ti, hadde avvik som resulterte i skriftlig mangel. 9 prosent ga blaffen i så stor grad at de ble anmeldt for alvorlige brudd.

Og det er flere nedslående funn.

De kontrollerte 106 førere for kabotasjeførere i 2017, en oppgang på 20 prosent fra 2016. Ni førere hadde avvik, mot to i 2016. Statens vegvesen sier i en kommentar at kabotasjen neppe er stigende, men at kontrollørene er blitt flinkere til å avdekke slik kriminalitet.

Det er altså mye juks, slurv, feil og mangler blant de tunge kjøretøyene. Og vegvesenet er heller ikke fornøyd med dette, og lover ytterligere satsing i 2018. De viktigste områdene blir dekkutrusting, bremsekontroller, ulovlig kabotasje, lastsikring og kjøre- og hviletid.

«Vi mener vi har lykkes med profesjonalisering og målretting av vår kontrollvirksomhet ved at nærmere halvparten av kjøretøyene som ble stanset i løpet av fjoråret hadde mangler som resulterte i skriftlig mangel.

Vi kan bli enda bedre og arbeider vedvarende med denne tematikken i form av blant annet ny teknologi, opplæring, utdanning og felleskontroller», heter det fra Statens vegvesen.

Og det er bra. For det er åpenbart altfor mange trafikkfarlige tunge kjøretøy på de norske veiene. Akkurat som det jukses for mye på EU-kontrollene blant bilene.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Norske bruer gjennomgår både sjekk og vedlikehold. Blant annet jobber Vegvesenet nå med en bru fra i 1967 i Lier. (Foto: Kjell Wold, Vegvesenet)

I år sjekkes 17.000 norske bruer

Etter den forferdelige brokollapsen i Italia har det blitt stilt spørsmål om noe lignende kunne …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *