Hjem / Nyheter / ‒ Feil og mangler i tunneler følges ikke opp
Vegtilsynet har avdekt manglende rutiner rundt tunnelinspeksjoner. (Foto: Vegtilsynet)
Vegtilsynet har avdekt manglende rutiner rundt tunnelinspeksjoner. (Foto: Vegtilsynet)

‒ Feil og mangler i tunneler følges ikke opp

Vegtilsynet kommer med sterk kritikk av Vegdirektoratet i en ny rapport.

Tidligere denne måneden meldte Statens vegvesen at de nå er klar til å starte med en «etterlengtet overhaling» av Langhelletunnelen og Beitlatunnelen i Vaksdal kommune. Begge disse tunnelene står på liste over de som må oppgraderes for å innfri nye krav til sikkerhet nedfelt i tunnelsikkerhetsforskriften.

Og det er vel og bra.

Men det finnes over 1.100 tunneler i Norge, og i overkant av 30 av disse er også undersjøiske og dermed ekstra utsatte.

En del av de over 1.100 tunnelene er ikke oppgradert i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften, og det slurves med kontrollen av flere av disse ‒ til stor bekymring for Vegtilsynet.

Dette er organet som skal føre tilsyn av veienes sikkerhet på vegne av Samferdselsdepartementet, og som passer på at Statens vegvesen følger opp sikkerheten på de mange veiene.

Hos Statens vegvesen er det Vegdirektoratet som har ansvar for å følge opp sikkerheten, noe som inkluderer inspeksjoner av veier, broer og tunneler.

Vegtilsynet har nå sjekket om Statens vegvesen tar oppgaven på alvor, og faktisk sjekker og følger opp tunneler som ikke er oppgradert, og sett spesielt på gjennomføring og oppfølging av periodiske inspeksjoner.

Dette er spesielt viktig for et Vegdirektoratet faktisk skal ha oversikten over sikkerheten i tunnelene, og hvilke tunneler som eventuelt skal prioriteres.

Tunneler over 500 meter skal sjekkes hvert sjette år, og Vegtilsynets tilsynssak har avdekt at Vegdirektoratet ikke har en overordnet nasjonal plan for gjennomføring av de periodiske kontrollene av tunneler som ikke er oppgraderte.

Vegtilsynet skriver videre at 87 prosent av de gjennomførte periodiske inspeksjonene ikke blir fulgt opp av Vegdirektoratet i tråd med gjeldende krav.

Vegtilsynet er bekymret, og sier at Vegdirektoratet:

  • Ikke har organisert gjennomføring av inspeksjoner på en slik måte at den sikrer uavhengige vurderinger.
  • Ikke har sikret at gjennomføring av periodiske inspeksjoner avdekker om et minstekrav i tunnelsikkerhetsforskriften blir fulgt.
  • Ikke følger opp de periodiske inspeksjonene. Det har blitt avdekt et stort antall avvik og svakheter under inspeksjonene, men Vegdirektoratet følger ikke opp funn, eller har nasjonal oversikt, slik formålet med PLANIA er. Vegdirektoratet får derfor ikke oversikt som kan brukes til å prioritere og sette inn tiltak.
  • Ikke har oppdaterte sentrale retningslinjer.

PLANIA som Vegtilsynet viser til er tunnelforvaltningssystemet i Statens vegvesen.

Til sammen har tilsynet funnet fem avvik som blir fulgt opp med Vegdirektoratet.

«Vegtilsynet mener at det er alvorlig at Vegdirektoratet mangler systematikk, som til dømmes bruk av PLANIA, i arbeidet med sikkerhet i tunneler som ikke er oppgraderte, og slurver med rollen sin når det gleder kravene i tunnelsikkerhetsforskriften», er den harde dommen for Vegtilsynet.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *