Hjem / Nyheter / ‒ Eldre elbil-batterier holder seg godt
Batteriene bør ikke være et tema når det kommer til å kjøpe brukt elbil. (Foto: NAF)
Batteriene bør ikke være et tema når det kommer til å kjøpe brukt elbil. (Foto: NAF)

‒ Eldre elbil-batterier holder seg godt

Etterspørselen av elbiler er nå så stor at noen er villige til å betale mer for brukte elbiler enn det de kostet ny. NAF sier at det er trygt å kjøpe en eldre elbil.

Det er fortsatt knyttet en viss usikkerhet rundt hvor holdbare elbil-batterier egentlig er, men erfaringene fra de bilene som begynner å bli noen år viser at de holder seg bedre enn fryktet.

‒ Tommelfingerregelen er at batteriet på en moderne elbil overlever bilen. Så det er liten grunn til å frykte batterihavari, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Ifølge organisasjonen vil batteriet kun miste noen få prosent de første 80.000 kilometerne, og deretter holder det seg temmelig stabilt i flere hundretusen kilometer.

‒ Vurderer du en elbil som er fem år eller nyere, er det ikke batteripakken som bør være det du er mest opptatt av å sjekke, mener Sødal.

‒ Det er den vanlige sjekklisten for bruktbilkjøp som gjelder, fortsetter han.

En fordel med elbiler framfor tradisjonelle fossile biler er at det nesten ikke er bevegelige deler. En bensin- og dieselbil består av tusenvis av bevegelige deler, mens elbiler ligger rundt 20 bevegelige deler. Det sier seg selv at det er færre ting som kan gå feil på en elbil.

Men det betyr ikke at elbiler er feilfrie. Vi husker oppsummeringen til «Tesla-Bjørn», nordmannen som er en slags Youtube-kjendis grunnet sine Tesla-videoer. Etter 15 måneder og 120.000 kilometer bak rattet på en Model X hadde han hatt hele 24 feil. Altså i snitt en feil hver 2,5 uke. Se videoen her.

Rust er en annen ting å holde øye med ved kjøp av brukte biler, og blant annet bør hjulbuer og bilens underside sjekkes nøye.

Sødahl sier at de fleste henvendelsene til NAF er nettopp rundt bruktbilkjøp, og ber folk prøvekjøre bilene og høre etter ulyder og sjekke at alle betjeningsknapper og hendler fungerer som de skal.

‒ Føler man seg ikke kompetent til dette, er det hjelp å få enten ved å ha med seg en bilkyndig eller ta en test hos oss, sier han.

Med nye bomtakster i Oslo i høst, elbilprodusenter som ikke klarer å levere nok biler og politikere som i stadig større grad truer med å «utrydde» de fossile bilene har bruktbilprisene på elbiler skutt i været i høst. Noen er faktisk villig til å betale mer for en brukt elbil enn hva den samme bilen kostet som ny. Så vilt har det altså blitt.

‒ Slik som prisene er nå, kan det være lurt å ha litt is i magen. Faktisk kan det være lurt å bestille en ny elbil tross lang ventetid, mener Sødal.

‒ Da vil man få en bil med lengre rekkevidde uten at det nødvendigvis koster mer. Så får man heller akseptere å betale bompengene i ventetiden, avslutter han.

Følg bil24.no på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Petter Solberg gjør et overraskende comeback i rally-VM. (Alle foto: Volkswagen)

Petter med sensasjonelt rally-comeback

Det kladder litt for Petter Solberg i rallycross-VM, så da passer kanskje bra med et …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *