Dette er ikke en helt original BMW 5-serie. (Fotos: AC Schnitzer)

Slik har du aldri sett BMW 5-serie eller i5

AC Schnitzer viser nytt sett som hever BMWs nye 5-serie og i5 enda et lite hakk. Se bilder!


AC Schnitzer er som kjent spesialister når det kommer til BMW-modeller, og kastet seg rundt da BMW oppdaterte 5-serien. Resultatet er noe ganske oppsiktsvekkende.

Som vanlig når tuningseksperter kaster seg over nye biler, gjør de det skikkelig. For 550e jekker de også opp kreftene betraktelig, og denne byr nå på 360 kW/489 hk og 700 Nm.

For de andre, som i5 M60, byr de på en masse annet.

Dette er en omfattende pakke med en rekke eksklusive deler som skal løfte både kjøreegenskapene og selvsagt utseende, så denne gjør dagens BMW 5-serie litt barskere.

Når det kommer til kjøreegenskapene har Schnitzer et fjærsett som senker bilene med opptil 30 mm avhengig av modell, og dette skal ifølge tuneren optimalisere balansen mellom sportslighet og komfort.

De bygger også ut hjulene med 10 mm, noe som i tillegg til å gjøre den mer bredbein også forbedrer stabiliteten.  

Som vanlig vanker det også nye hjul, og det er mulig å få felger på både i 19, 20 og 21 tommer, inkludert felger i både sølv, blank svart eller bifarger. Også felgene skal sørge for ytterligere kjøredynamikk.

Schnitzer byr også på aerodynamiske komponenter som skal øke marktrykket, og dermed gjøre 5-serien enda raskere gjennom svinger. Her er det blant annet nye frontsplittere, sideskjørt, takspoiler og bakspoiler.

Så ikke bare mer kjøreegenskaper, men også et litt røffere utseende ‒ dog uten at ting overdrives og blir litt vulgært. Også på dette området er balansen viktig.

Tyskerne tenker også litt praktisk bruk, så de byr også på skjørtbeskyttelsesfilm bak som forhindrer riper på lasteterskelen.

På innsiden har de hevet nivået med blant annet aluminiumspedaler, aluminiumsfotstøtte og aluminiumsdeksel, men vi har ikke bilder av innsiden så resultatet av disse grepene må vi bare gjette oss til.

AC Schnitzer påpeker som vanlig at delene er av høyeste kvalitet og testet grundig ute på veien, og at tuningen for BMW 5-serien og i5 G60-modellene setter de nye standarder innen sportslighet og individualitet.

Skal vi måle ut av bildene tipper vi at mange lar seg lokke, for selv om en original 5’er holder for de aller fleste er det nok mange som gjerne vil ha en litt røffere utgave.

BMW i5 var på plass her i fjor, men BMW har også plusset på med en i5 Touring som er på vei. Dette blir den første elektriske stasjonsvognen fra det tyske merket, men pakken som Schnitzer nå introduserer er altså for sedanutgavene.

Resultatet av oppgraderingene kan du selv sjekke ut ‒ her er bildene:

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

BMW i5 AC Schnitzer Tuning