Ser du noe spesielt med denne EQS-utgaven? Se nøye på stjernen på panseret. (Fotos: Mercedes)

Mercedes EQS passerer 800 kilometer rekkevidde

En ting er sikkert ‒ det skal ikke stå på rekkevidde når kundene vurderer en Mercedes EQS. For nå sprenges en ny grense, og det ganske så greit.


Det har faktisk snart gått tre år siden Mercedes satte i gang produksjonen av et helt nytt elektrisk flaggskip, for i mai 2021 tråkket selveste S-klasse inn i eltiden med EQS. 

Mercedes hadde selvsagt lagt alle eggene i kurven, og resultatet var en ganske så imponerende elbil som knuste en ny drømmegrense ‒ den på 700 kilometer med rekkevidde. 

Nå står en ny grense for fall. 

Stjernemerket har nemlig oppdatert EQS, det inkluderer et større batteri, en ny grill, mer komfort ‒ og et nostalgisk nikk til de gamle bilene. Oppgraderte EQS kommer nemlig med en stående stjerne på panseret. Jippi!

Sjekk dette:

‒ Med den omfattende oppdateringen av EQS har Mercedes-Benz tatt vårt elektriske flaggskip til et nytt nivå, slår konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen fast. 

‒ Baksetepassasjerene kan lene seg tilbake i uovertruffen komfort, mens sjåføren nyter en luksuriøs kjøreopplevelse. Vi kan i tillegg glede oss over en rekkevidde på over 800 kilometer, noe som ikke bare er imponerende, men også et bevis på vår kontinuerlige innovasjon.

For av alle oppdateringene, ja, en som selv overgår panserpryden, er rekkevidden. Elbiler har med stødige steg brutt milepæler på 300 kilometer, 400 kilometer, 500 kilometer og nå er det flere som også byr på over 600 kilometer. 

Foruten Lucid er det der vi stort sett står. Og ja, så har vi Mercedes EQS. 

Dagens EQS 450 4Matic har en oppgitt rekkevidde på 717 kilometer, og denne kommer nå farlig nær 800-grensen. For med et batteri som går fra 108,4 kWh til 118 kWh øker den oppgitte rekkevidden til 799 kilometer, én fattig kilometer unna den nye drømmegrensen. 

Men ingen fare ‒ EQS bryter også denne. 

For med EQS 450+ plusses rekkevidden ganske betraktelig, og denne utgaver lander på hele 822 kilometer. Da begynner det virkelig å svinge av rekkevidden. 

Det betyr at i teorien skal du kunne kjøre fra Kristiansand til Trondheim uten ladestopp, så det er formidabelt. 

Men det er mer, mye mer.

Hengervekten øker for eksempel for både de med og uten firehjulsdrift, fra 750 kilo til 1.700 kilo som tar de opp på nivået til SUV-variantene. 

Mercedes har også optimalisert bremsesystemet, for de har sett at det er et problem med bremsene for elbilene. Dette grunnet regenerativ bremsing hvor drivsystemet selv sørger for å bremse ned farten, og det kan fort bli rust på ubrukte bremseskiver. Tyskerne har laget en ny funksjon for å vedlikeholde bremsesystemet ved å automatisk legge klossene på skivene fra tid til annen, forklarer Mercedes. 

De bak, dette er som kjent en direktørvogn, kan nå også få Rear Comfort Package Plus med Executive seter. Disse som er på listen over ekstrautstyr byr på en spesiell fotstøtte på høyre side, strategisk plassert mellom forsetets skinner og åpner for at de bak kan hvile føttene i en skråstilt stilling.

I tillegg kan passasjersetet foran vippes framover, mens ryggstøtten bak kan justeres opp til 38 grader. Så her bør det være formidabel plass for direktøren som sitter på høyre side bak. 

Det er også mulig å få EQS med setevarme Plus og nakke- og skuldervarme bak, samt pneumatisk justering av setedybden, opplyser merket. 

Som standard kan baksetene justeres fra 27 til 36 grader med et enkelt knappetrykk, og for å øke komforten enda et lite hakk har Mercedes utstyrt seteryggene med fem millimeter mer skum for ekstra støtte. 

Men nyhetene tar ikke slutt her. 

MBUX Hyperscreen, den imponerende gedigne og buede skjermen bak en stor glassflate, blir nå standard. Varmepumpen som skal øke både klimakomforten og effektiviteten blir også standard, og her benyttes spillvarmen fra den elektriske enheten og batteriet til for eksempel å varme opp innsiden. 

Resultatet er noen ekstra kilometer med rekkevidde, selv om det er andre elbiler som strengt tatt har mer behov for disse enn EQS. Men alt teller som kjent, og Mercedes har også økt regenereringsnivået som hjelper elbilen til 800 kilometer. 

Den oppgraderte utgaven har også innebygd støtte for automatisk filskifte i opptil 140 km/t, som er en del av Active Distance Assist Distronic med Active Steering Assist. Og dette er ganske kult. 

Om en EQS tar igjen en bil på en motorvei med to kjørefelt kan bilen selv skifte fil og kjøre forbi om forholdene tillater det, ja, helt automatisk. Så EQS nøyer seg ikke bare med en å sprenge rekkevidde-grenser, men sender også bilene et nytt steg mot selvkjøring.

Oppdateringene gjelder 2024-modellene, så en EQS med en stjerne som stolt reiser seg på panseret er på full fart mot forhandlerne. 

Det feirer vi med bilder, og her har du den nye rekkeviddekongen:

Bildeserie
Debatt