Alfa Romeo har laget seg en ny småbil kalt Milano, og den blir også tilgjengelig som en ren elbil. (Fotos: Alfa Romeo)

Her er Alfa Romeos lille elbil

Det skal ikke stå på designet, selvsagt skal det ikke det. Alfa Romeo tråkker nå inn i det store B-segmentet med en liten elbil. Og ja, Milano har også ChatGPT innebygd. Se bilder.


Alfa Romeo er kjent for sine kompakte biler, slik som Mito og Giulietta, men i dag er SUV-modellen Tonale den mest kompakte med en lengde på drøyt 4,5 meter.

Og nei, Alfa Romeo har heller ingen elbil.

Men alt dette endrer seg med kommende Alfa Romeo Milano, en 4,17 meter lang, 1,78 meter bred og 1,5 meter høy bil som også blir tilgjengelig som en ren elbil. Tross den beskjedne størrelsen er det et bagasjerom på ganske hyggelige 400 liter, i tillegg til en liten frunk foran.  Som du skal få se av bildene åpner det for hele fire kofferter bakerst, noe som er ganske imponerende.

Som vanlig med Alfas biler skiller også Milano seg designmessig ut fra mengden, og Alfa Romeo Centro Stile har selvsagt hatt en finger med i designet her. Men det er ikke alt. Alfa har også satt teamet bak Giulia GTA i sving, så det skal heller ikke stå på kjøreegenskapene.

Drivllinjen kjenner vi igjen fra andre elbiler i Stellantis-familien, så dette er også velprøvd.

Det meste bør altså være på plass når Alfa Romeo nå tråkker inn i B-segmentet med en elbil.

‒ Italiensk stil og kjøreglede er på vei til norske kunder! slår en svært fornøyd direktør for Alfa Romeo hos Bertel O. Steen, Lise Prydz Aarstrand, fast.

‒ Vi ser fram til å tilby en rålekker elbil med ny scudetto, en rekke sportslige detaljer, 240 hestekrefter og ikke minst mekanisk limited slip differential. Endelig skal norske elbilister få oppleve italiensk kjøreglede.

240 hk er mer enn det vi er vant med gjennom nye elbiler fra merker som Opel. Peugeot og Citroën, men også den «vanlige» Stellantis-løsningen med 156 hk finner veien til Milano.

Topputgaven heter Milano Veloce og får altså 240 hk, og Alfa lover også en svært direkte styring og mye veigrep for denne som har bredere sporvidde, sportslige stabilisatorstag, kraftige bremser og 20-tommers felger.

Og ja, Veloce-utgaven er også senket 25 millimeter.

Limited slip differensial betyr at drivverket gjør alt for å unngå hjulspinn, og alt dette åpner for 0-100 km/t på 5,9 sekunder.

DNA’et til Alfa Romeo er også på plass, og her er det tre innstillinger for effekt, styring og kalibrering av gasspedalen. D «Dynamic» betyr maksimal sportslighet. N «Normal» er for daglig bruk, og skulle man trenge det, A «Advanced» for maksimal energieffektivitet, forklarer Alfa.

Batteriet til begge utgavene er på 54 kWh, og den med 156 hk har en oppgitt rekkevidde på 410 kilometer. Lading 10-80 prosent skal gå på mindre enn 30 minutter via en 100 kW-lader, opplyser merket.

På innsiden finner vi en 10.25-tommers skjerm for instrumentene og en 10,25-tommers sentrert berøringsskjerm vridd litt mot føreren.

Dette her ser vel ganske forlokkende ut, gjør det ikke?

Om du studerer innsiden skikkelig ser du også noe litt kult. For ventilene til klimaanlegget er formet litt som en quadrifoglio, altså et firkløver. Quadrifoglio er som kjent benevnelsen på de mest sportslige bilene fra Alfa, og det er også mulig å få de litt mer spektakulære Sabelt-sportssetene i Milano.

Bilen er også koblet opp mot resten av verden gjennom Alfa Connect Services, og kan som de fleste andre moderne biler også motta trådløse oppdateringer som bør gjøre Milano litt bedre med tiden.

Og ja, som nevnt finner også AI veien inn i Alfa Romeo Milano gjennom den virtuelle assistenten Hey Alfa som også får hjelp av ChatGPT.

Som andre nye biler fra Stellantis kommer også Milano med flere førerassistenter, inkludert et halvautomatisk parkeringssystem som benytter 360-graders parkeringssensorer og et 180-graders kamera bak.

Alfa Romeo sier ikke noe konkret om når den første elbilen fra merket kommer, men nå er iallfall verdenspremieren unnagjort og Milano bør dermed nærme seg.

Her er bilder av den kompakte elbilen med Alfa-DNA, Alfa Romeo Milano:

Bildeserie
Debatt